Je suis Enesco

Un produs „Despre Opera”

Ioan Holender, ultimul festival…


La sfârșitul lunii februarie, Ioan Holender (80 de ani) a anunțat că ediția 2015 a Festivalului Enescu va fi ultima pe care o va mai conduce, în calitate de director artistic.

Ioan Holender, originar din Timișoara, dintr-o familie cu rădăcini evreiești, a fost  directorul lui Wiener Staatsoper între anii 1992 – 2010. Această perioadă a coincis cu o prezență fără precedent a artiștilor români la una dintre cele mai celebre opere din lume. Peste 35 de artiști au adunat aproape 1000 de prezențe în roluri principale (și vreo 5000 în roluri secundare). Mai multe detalii, în articolul Wiener Blut de pe blogul Despre Opera.

E doar o cuantificare a meritelor acestui inginer mecanic devenit impresar și apoi manager muzical de o avengură fără echivalent în România.

Ioan Holender la Wiener Staatsoper

Ioan Holender la Wiener Staatsoper

Anunțul retragerii domnului Ioan Holender din funcția de director artistic al Festivalului Enescu era previzibil, fiind o reluare oficială a unei declarații date la ediția din anul 2013 a Festivalului Enescu.

Pe site-ul agenției Mediafax, sub știrea care anunță această despărțire, sunt postate trei comentarii antisemite, pe care nu s-a obosit nimeni să le modereze. Pe rețelele de socializare, alte comentarii confirmă concluziile unui studiu IRES din 2013, care arată că 50% dintre români n-ar vrea să fie rudă cu un evreu, 45% nu doresc să fie prieteni cu un evreu, 43% n-ar vrea să fie colegi de muncă ai unui evreu și, în procentaje cuprinse între 34% și 38%, românii, în general, nu ar vrea ca un evreu să le fie vecin de stradă, bloc sau localitate, nici să locuiască în România și nici măcar să viziteze țara noastră.

Din păcate, succesul și anvergura lui Ioan Holender, ca director al Wiener Staatsoper, consilier artistic al Metropolitan Opera sau director artistic al Festivalului Enescu, sunt „de neiertat”.

Imaginea lui George Enescu a fost confiscată postum de către regimul comunist. La trei ani de la moartea muzicianului și compozitorului român, în 1958, a avut loc prima ediție a Festivalului Enescu. George Enescu a fost un mare absent politic, toată viața. Nu a avut nici simpatii și nici antipatii politice față de vreun partid, fiind un apropiat al Casei Regale. În același timp, toate extremismele i-au repugnat, inclusiv comunismul. Plecat în Franța, în ultimii ani de viață, a refuzat schimbarea pașaportului emis de Regatul României cu cel al Republicii Populare.

Istoria Festivalului Enescu a fost, de-a lungul anilor, plină de inserturi propagandistice, menite să-l transforme pe George Enescu într-un simbol național-comunist oferit la schimb cu o serie de prezențe internaționale la București, altfel improbabile. Venirii la conducerea Festivalului a lui Ioan Holender i se datorează cea mai mare dezvoltare a acestui festival, în perioada 2007-2015.

Succesorul lui Ioan Holender la direcția artistică a Festivalului Enescu nu a fost încă anunțat oficial. Se vorbește însă că, începând din 2017, această funcție va fi ocupată numai pentru o singură ediție. Dacă se confirmă această decizie, atunci, inevitabil rolul de director artistic va deveni unul mai degrabă decorativ, după un mandat de aproape 12 ani, pe care l-a deținut Ioan Holender. Se vehiculează deja și un nume: Daniel Barenboim.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la Martie 30, 2015 de în Stire şi etichetată , , .
%d blogeri au apreciat asta: