Je suis Enesco

Un produs „Despre Opera”

Hannu Lintu și Truls Mørk – Choc du Mois cu muzica lui Enescu


Unul dintre obiectivele Festivalului este și acela de a promova muzica lui George Enescu. Este cel puțin o ocazie bienală de a ne reîntâlni cu niște compoziții pe care, trebuie să recunoaștem, nu totți le ascultăm în fiecare zi, în restul timpului. E și un bun prilej de a căuta interpretări noi, în afara obișnuitelor celor de la Olypmpia cu Horia Andreescu, ce stau nevândute de ani de zile prin magazinele de discuri. Nu știu cât este meritul Festivalului în realizarea acestor înregistrări și nici nu contează prea mult. Ceea ce interesează cu adevărat este arta.

Numărul pe luna Aprilie a revistei Classica are pe copertă rezultatele unui vot al cititiorilor francezi pentru un top al celor mai buni 10 pianiști, din toate timpurile. Evident alegerile sunt supuse subiectivității, astfel încât ordinea acestui top este doar un barometru al preferințelor actuale ale melomanilor francezi. În acest top, pe locul 9 apare Clara Haskil, alături de Sviatoslav Richter, Alfred Brendel, Glenn Gould, Martha Argerich, Arthur Rubinstein, Claudio Arrau, Maurizzio Pollini, Vladimir Horowitz și Georges Cziffra. Jacques Bonnaure semnează textul medalionului dedicat pinistei de origine română:

Clara Haskil – Puritatea

„Spre deosebire de toți ceilalți laureați ai acestui scrutin, Clara Haskil s-a impus târziu. Pentru că după 1945 se acorda atenție mai degrabă muzicalității și mai puțin virtuozității extravertite. Așa că Haskil a fost recunoscută oficial ca mozartiană de prim plan, într-o vreme în care publicul îl redescoperea pe Mozart și muzica de cameră. Avusese din copilărie abilitățile unei pianiste excepționale, dar nu era interesată de performanță. Prin urmare, nu ea a fost cea care s-a maturizat, ci publicul. Așa că a devenit indispensabilă ca solistă, alături de parteneri aleși cu atenție, înzestrată cu o sonoritate extraordinară și inefabil mătăsoasă, prin care putea transfigura cea mai simplă dintre Variațiunile „Ah, vous diraisjemaman”, care căpăta aceeași demnitate ca o sonată de Beethoven sau o lucrare de Schumann. Moartea bruscă a încheiat tragic o carieră legendară”

JB – Classica, aprilie 2015

Clara Haskil Classica Aprilie 2015

 Dar Classica este o publicație ce recenzează lunar peste 150 de apariții discografice, acordând celor mai bune 10 înregistrări un calificativ numit Choc du mois, cu care se mândresc apoi studiourile care l-au obținut. De data aceasta, unul dintre discurile câștigătoare este cel al lui Hannu Lintu, un dirijor din Finlanda și Orchestra Filarmonică din Tampere alături de care concertează violoncelistul Truls Mørk, înregistrarea fiind produsă de Ondine. Muzica este a lui Enescu: Simfonia Nr.1 și Simfonia concertantă, iar CD-ul face parte dintr-un proiect discografic mai amplu care vizează înregistrarea integralei orchestrale a lui George Enescu. Interesant este că violoncelistul Truls Mørk, un mare admirator al lui Mstislav Rostropovici (cu care și seamănă puțin) a trebuit să-și întrerupă cariera în 2009, pentru 18 luni din cauza unei paralizii provocate de mușcătura unui păianjen.

Discul se poate cumpăra și în România, de pe iTunes (click pe imaginea de mai jos), de unde mi l-am cumpărat și eu.

Mork Lintu CD Cover

L-am ascultat și sunt întru totul de acord cu recenzia semnată de Stéphane Friédérich, care scrie așa:

Enescu de geniu cu Lintu și Mørk

George Enescu (1881 – 1955)
Simfonia Concertantă pentru violoncel și orchestră op. 8
Simfonia nr. 1 op. 13
Truls Mørk (violoncel), Orchestra filarmonică din Tampere, dirijor Hannu Lintu
Ondine ODE11982 (Outhere). 2013. 54’

„Hannu Lintu și Truls Mørk ne antrenează cu un entuziasm comunicativ în două capodopere puțin cunoscute, poetice și lirice, ale tânărului Enescu

După două prime volume remarcabile consacrate muzicianului român, Hannu Lintu ne oferă o referință a Simfoniei nr. 1 și a Simfoniei Concertante. Pentru această partitură din 1901, prestația lui Truls Mørk fuzionează cu orchestra, justificând titlul lucrării, căreia Enescu a avut grjă să nu îi dea numele de „concert”. Culorile de muzică de cameră ale dialogurilor aparțin în totalitate universului post-romantic (Brahms). Hannu Lintu și Truls Mørk înțeleg lirismul cald al acestui univers, fără a accentua lipsa de finețe a scrierii, pe care o iertăm atunci când ne gândim că îi aparține unui geniu ce avea, pe atunci, douăzeci de ani.

Debordând de energie, Simfonia nr. 1 (1905) se regăsește aici în cea mai frumoasă versiune. Hannu Lintu reușește să integreze atât elementele clasice (modelul beethovenian se impune la tânărul Enescu), cât și un romantism care împrumută elemente de la Franck, Brahms și Strauss. Caracterul sangvin, climatul de neliniște și mister, dar și energia primei mișcări sunt foarte expresive. De asemenea, remarcăm atmosfera foarte frumoasă din mișcarea lentă, în care orchestra subliniază culorile franceze, adică suprapunerea texturilor care dau viață tabloului sonor. Acolo unde alți interpreți s-au pierdut într-un impresionism destul de banal, Lintu aduce claritate în jocurile de timbre (corni, trompetă etc). Energicul Finale surprinde la fel de tare, ducându-ne cu gândul la Simfonia nr. 1 de Elgar. Caracterul epic, eroic al partiturii este tradus cu panaș și curaj. Captarea sunetului, călduroasă și precisă, participă la această reușită superbă. Acest al treilea volum confirmă că deținem primele repere ale unei integrale de referință.”

Stéphane Friédérich – Classica, aprilie 2015

IMG_0543 copy

IMG_0542

Classica – Aprilie 2015

Anunțuri

Un comentariu la “Hannu Lintu și Truls Mørk – Choc du Mois cu muzica lui Enescu

  1. Pingback: Subiectiv, despre disonanțe și tipare vieneze | Despre Opera

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la Aprilie 8, 2015 de în Discografie, Presa muzicala, Review, Stire şi etichetată , , , , , .
%d blogeri au apreciat asta: