Je suis Enesco

Un produs „Despre Opera”

Alberto Savinio: „Mă adresez unora dintre spectatorii …”


O raritate în România, opera Wozzeck de Alban Berg va fi redată în concert la Enescu 2015. După Gurre Lieder de Schonberg, în 2013, Orchestra Filarmonicii George Enescu va fi condusă din nou de Leo Hussain, într-o partitură dificilă, dar care merită cunoscută, într-o țară în care, dincolo de opera italiană, aproape că nu se mai gustă nimic altceva. Tocmai de aceea am ales un articol scris de Alberto Savinio, care deplângea aceleași preferințe și în cazul publicului italian. Nu e un motiv de mândrie pentru noi, căci articolul datează de acum aproape 70 de ani…

„Alberto Savinio (1891 – 1952), romancier și compozitor, fratele pictorului Giorgio de Chirico, a scris, în anii ’40, critici muzicale de o importanță deosebită. În mod evident, descrierea operei La Scala ocupă un loc esențial. […] Într-un text din 1948, intitulat  „Mă adresez unora dintre spectatorii teatrului La Scala”, Savinio se leagă de conservatorismul publicului care frecventează acest teatru ilustru – o temă ce  s-a transformat, între timp, în clișeu. Primirea pe care a avut-o aici Wozzeck de Berg este cea mai bună dovadă. Atingând un subiect sensibil pentru italienii din prima jumătate a secolului trecut – complexul de provincialism și dorința de a accede la o existență reală pe plan internațional –, Savinio avansează (aparent într-o manieră nepotrivită) teoria conform căreia un stat care fluieră la Wozzeck nu poate avea o politică externă adevărată.” (Timothée Picard – L’Avant Scene de l’OperaTeatro alla Scala)

wozzeckposter

Opera Wozzeck de Alban Berg va fi reprezentată, în versiune concert, la Enescu 2015:

Luni 14.09, ora 18.00Sala Mare a Palatului
Corul şi Orchestra Filarmonicii „George Enescu”
Dirijor: Leo Hussain, Dirijorul corului: Iosif Ion Prunner
Alban Berg – „Wozzeck” (operă în concert)
Solişti: Michael Volle – Wozzeck – bariton, Evelyn Herlitzius – Maria – soprană, N/A – fiul Mariei, Arnold Bezuyen – Căpitanul – tenor, Martin Winkler – Doctorul – bas, Marius Vlad Budoiu – Tambur major – tenor, Cosmin Ifrim – Andres – tenor, Maria Jinga – Margret – contra alto, Valentin Vasiliu – Primul ucenic –bas, Șerban Vasile – Al doilea ucenic – bariton, Cosmin Ifrim – Nebunul – tenor

La scatola sonora - ulei pe pânză de Alberto Savinio (pseudonimul lui Andrea de Chirico), 1947. Chipul lui Giuseppe Verdi zace în fața Teatro alla Scala

La scatola sonora – ulei pe pânză de Alberto Savinio (pseudonimul lui Andrea de Chirico), 1947. Chipul lui Giuseppe Verdi zace în fața Teatro alla Scala.

Mă adresez unora dintre spectatorii teatrului La Scala

Anul trecut, în mai, am ascultat un concert simfonic la Teatro alla Scala, dirijat de Erich Kleiber (un concert simfonic din 1948 – n.n.). În program, câteva fragmente din Wozzeck, de Alban Berg. La final, puține aplauze și multe huiduieli. M-am întrebat: „Oare este posibil să avem o politică externă dacă noi huiduim la Wozzeck?” […]

Nu există politică externă în absența cunoașterii perfecte a unui limbaj comun.

Limbaj nu în sensul strict de vocabular: limbaj ca ansamblu de cunoștințe, noțiuni, gusturi, moravuri, formă mentală. Limbajul folosit în zilele noastre în politica externă include nu doar vocabularul francez și englez, ci și sistemul de cunoștințe, noțiuni, moravuri care constituie forma mentală a omului internațional de azi. Pentru a fi pe picior de egalitate în politică externă, trebuie ca tot ce se află azi în spiritul omului cultivat să devină lucruri de bun simț și naturale. Iar în spiritul omului cultivat din zilele noastre se află și Wozzeck de Alban Berg. […]

Mă adreseze acelei părți din publicul de la Scala care, după fragmentele din Wozzeck, și-a manifestat cu zgomot nemulțumirea.

Nu aveți nevoie să iubiți muzica din Wozzeck. Nu aveți nevoie să o iubiți așa cum iubiți Cavalleria rusticana. La școală nu vi s-a cerut să iubiți Cyropaedia și Imnurile sacre ale lui Manzoni. Este suficient să acceptați muzica din Wozzeck. Să o acceptați cu impasibilitatea cu care omul bine crescut acceptă lucrurile care îi sunt mai puțin agreabile. Să o acceptați, așteptându-vă ca lucrul care astăzi vă este dezagreabil să vă devină, mâine, agreabil. Veți auzi spunându-se despre Wozzeck și alte lucrări asemănătoare: „Muzică urâtă”. Nu dați atenție acestei afirmații. Copiilor nu le place berea. Li se pare amară. Copiii nu știu încă să aprecieze dulceața gustului amar. Înțelegerea diverselor gusturi și arome vine mai târziu. […] Așteptați. Aveți răbdare. Într-o zi, muzica din Wozzeck o să vă placă, tot așa cum azi vă place muzica din Cavalleria rusticana. O să vă placă mai tare decât Cavalleria rusticana. Pentru că plăcerea pe care o produce Wozzeck este superioară plăcerii produse de Cavalleria rusticana. Superioară, pentru că în plăcerea pe care o produce Wozzeck intră plăcerea pe care o produce Cavalleria rusticana, plus o plăcere nouă și de calitate superioară, care nu se găsește în Cavalleria rusticana. De ce să refuzați o plăcere nouă și de calitate superioară? Huiduind după fragmentele din Wozzeck, nu faceți doar dovada incapacității de a avea o politică externă, ci sunteți și nedrepți cu voi înșivă.

Azi, politica externă nu mai vorbește limbajul din Cavalleria rusticana: ea vorbește limbajul lui Wozzeck. Oamenii care, în zilele noastre, vorbesc încă, în politică externă, limbajul din Cavalleria rusticana sunt priviți mai întâi cu stupoare, apoi cu indiferență, iar în cele din urmă sunt tratați ca și cum ar fi absenți. Vrem să aflăm cauza unora dintre eșecurile pe care le-am avut în politica externă, cauza unei indiferențe cu care suntem tratați, cauza unei absențe de care ne facem vinovați?… E simplu: în epoca lui Wozzeck, unii dintre delegații noștri încă vorbesc limbajul din Cavalleria rusticana.

Apropierea dintre Cavalleria și Wozzeck nu este întâmplătoare, ci este făcută cu bună știință. Cele două lucrări sunt echivalente. Dar pe planuri istorice diferite. Ambele sunt realiste, veriste, pur fizice. De aici acest sentiment de imediat pe care îl au cele două, până la punctul în care nu lasă nici un spațiu pentru metafizică. Ambele se nasc din sentimentul fizic al omului și al lucrurilor, ambele exprimă sentimentul fizic al omului și al lucrurilor. Fără pretenții false, fără concesii, fără compromisuri. Și totuși, există o diferență profundă între Wozzeck și Cavalleria rusticana, pentru că sentimentul fizic al omului și al lucrurilor s-a schimbat între cele două opere. Sau, pentru a fi mai preciși, punctul de plecare al fizicului s-a schimbat. În vremea Cavalleriei, fizicul începea deasupra pielii. Sub piele se afla sanctuarul inviolabil al sufletului. Azi, fizicul începe sub piele: în intimitatea omului. (Sanctuarul a fost violat, germenul fizicului a înlocuit sufletul.) Cavalleria exprima primul fizic, Wozzeck îl exprimă pe al doilea.

Să accepți Cavalleria și să nu accepți Wozzeck înseamnă să accepți primul fizic și să nu îl accepți pe al doilea. Adică să accepți fizicul de ieri și să nu îl accepți pe cel de azi. Asta înseamnă să păstrezi un fizic care nu mai este fizic și să nu recunoști fizicul de azi, fizicul „nostru”. Cum să participi la viața de azi, cum să „faci” politică externă dacă nu cunoști fizicul de azi, dacă nu simți fizicul de azi, dacă nu trăiești în fizicul de azi? Politică externă ireală…

Și huiduitorii noștri cred că reală este Cavalleria și că Wozzeck este ireal…

Muzică neplăcută. Este adevărat. Dar și viața este neplăcută azi. Viața nu mai este protejată, adaptată, travestită de o „divinitate” maternă și optimistă. Așa stau lucrurile. Omul este singur. Nu pot face nimic pentru asta și singurul lucru pe care îl recomand este resemnarea. Tot restul este fals.

Anunțuri

2 comentarii la “Alberto Savinio: „Mă adresez unora dintre spectatorii …”

  1. Pingback: Superb Wozzeck, puțin public, la Enescu 2015 | Despre Opera

  2. Pingback: Superb „Wozzeck”, cu puțin public, la Enescu 2015 | Fundaţia George Enescu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la Aprilie 9, 2015 de în Muzicologie şi etichetată , , .
%d blogeri au apreciat asta: